Ritmic Suceava

Astăzi, în Vama Siret a avut loc o întâlnire între Gheorghe Flutur, președintele Consiliului Județean (CJ) Suceava, și Ruslan Zaparaniuk, guvernatorul regiunii Cernăuți, cu privire la rezolvarea cozii de TIR-uri care se apropie încet – încet de municipiul Suceava.

Ei au explicat că s-a ajuns în această situație pentru că în Ucraina sunt probleme cu furnizarea de energie electrică, fiind afectată și Vama Porubne.

Soluțiile găsite pentru decongestionarea traficului sunt cele de a da prioritate de trecere cisternelor, deoarece formalitățile din vamă sunt mult mai ușoare și de mărire a numărului de funcționari și vameși pe partea ucraineană pentru a putea lucra non stop.

„Suntem în Punctul Vamal Siret – Porubne împreună cu domnul guvernator al regiunii Cernăuți, domnul Zaparaniuk. Îi mulțumesc că la invitația mea a da curs astăzi aici în vamă să discutăm problemele legate de deblocarea coloanei de TIR-uri. Avem peste 26 de kilometri, coloană de TIR-uri, circa 900 de TIR-uri în România, coada ajunge aproape de municipiul Suceava. Același lucru, circa 900 de TIR-uri sunt și spre Cernăuți. Am socotit că e foarte urgent necesar să ne întâlnim, să găsim soluții de fluidizare a traficului de aici din zonă. Câteva lucruri trebuie să vă spun. În primul rând, am vrut să lămuresc situația de la Vicovu de Sus – Crasna, pentru că de multe ori șoferii de TIR-uri cu TIR-urile goale refuză să meargă pe acolo, invocând că sunt niște locuri cu probleme. M-am convins astăzi că nu sunt, chiar dacă undeva în interiorul Ucrainei la 7 kilometri, trecerea de la beton la asfalt, sunt niște serpentine, dar sunt întreținute, deci pot merge TIR-urile goale pe acolo. De asemenea, în orașul Storojineț am înțeles că e undeva o curbă la 90 de grade, dar e practicabilă și nu e nicio problemă și atunci o să rugăm Poliția de la Suceava să dirijeze TIR-urile goale prin zona Vicovu de Sus – Crasna, ca să fluidizăm acest trafic. În al doilea rând, am convenit astăzi ca să luăm împreună cu Poliția de la Suceava coloane de 30 de cisterne de combustibil și să le aducem pe o bandă separată pentru a le face formalitățile de vamă care sunt mult mai simple. Din 900 de TIR-uri, 250 sunt cu motorină și benzină. Ne-au promis colegii din partea ucraineană că în această după – amiază măresc schema de funcționari din vamă pentru ca să ne ducem în 24 de ore undeva la 500 – 600 de TIR-uri. Asta ar însemna că într-o zi și jumătate, în două zile, am putea procesa această coloană de TIR-uri pe care noi o avem aici. Sunt lucruri care, din punctul nostru de vedere, sunt foarte, foarte bine venite. Dacă aceste lucruri nu vor merge, zilnic am convenit să monitorizăm situația și ne întâlnim din nou aici vineri dacă situația nu se îmbunătățește puțin. De asemenea, vreau să vă spun că prin Vicovu de Sus au trecut de când s-a deschis punctul de frontieră circa 2.300 de TIR-uri goale și intrări și ieșiri. Înseamnă că se poate. Între 20 și 30 ianuarie 2023 ni s-a promis că se deschide punctul de la Diakivtsi – Racovăț, județul Botoșani, Pomârla. Asta presupune că și acolo vor fi preluate o serie de TIR-uri, înseamnă că o să scadă cât de cât presiunea pe Siret. Am discutat de asemenea despre Punctul de Frontieră Climăuți – Fântâna Albă. Noi, partea română, avem finalizat punctul de frontieră. Ne vom întâlni imediat după Sărbători pentru că dorim acolo și noi și partea ucraineană modernizarea acelui punct cu o parcare mare de TIR-uri. Iar noi, partea română, pentru că e destul de aproape de Vadul Siret ne gândim la o investiție într-un transport intermodal ca să putem urca TIR-urile pe calea ferată ca să mai decongestionăm traficul. De asemenea, astăzi am discutat aici de Vama Siret care va fi modernizată cu 10 milioane de euro, bani europeni. Deja firma a început lucrările. Anul viitor intră în forță aici, la sfârșitul anului viitor trebuie să fie gata. Atât ce înseamnă spațiile de aici, halele, zonele pentru verificarea TIR-urilor, scanerele, sunt lucruri de care trebuie să avem în vedere, plus modernizarea drumului, care să facă legătura cu drumul spre Cernăuți pe patru benzi. Sigur, lucruri importante, dar trebuie să ținem seama de partea ucraineană care ne-a explicat că, din păcate, doar 5 – 6 ore pe zi au curent electric. Au fost afectate și scanarele lor din vamă și acum au procurat niște baterii mari pentru scanare ca să poată să lucreze non – stop”, a declarat Gheorghe Flutur.

Guvernatorul Ruslan Zaparaniuk a transmis că se va încerca rezolvarea problemei TIR-urilor în perioada următoare.

„În primul rând, vreau să mulțumesc pentru invitația transmisă de domnul președinte Flutur, pentru că ne-am întâlnit aici. A fost o întâlnire foarte importantă. În legătură cu infrastructura electrică a Ucrainei, trebuie spus că ea a suferit avarii foarte mari și atunci există perioade foarte mari de timp în care nu se transmite curent electric către populația din Bucovina, fiind afectată și Vama Porubne, de aceea au apărut probleme în ceea ce privește traficul greu. Asta influențează numărul mare de TIR-uri care se găsesc din Vama Porubne către Suceava. Cu domnul Flutur am discutat despre o nouă variantă, astfel încât să îmbunătățim trecerea traficului, pentru ca partea ucraineană să poată să permită tranzitul la un număr mult mai mare de autocamioane. În cazul cisternelor, acestea vor fi organizate pe grupuri și deoarece ele duc un singur tip de produs, combustibilul lichid, formalitățile și documentele sunt mult mai simple și timpul este mult mai redus în rezolvarea documentației. De asemenea, vom mări numărul de funcționari și vameși pe teritoriul vămii și împreună cele două schimburi vor lucra două ore. Asta va da posibilitatea scăderii numărului de TIR-uri și autocamioane care se află acum pe teritoriul României”, a precizat guvernatorul Ruslan Zaparaniuk.   

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here