Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Șoldan, a declarat joi, într-o conferință de presă, că va continua să facă presiuni asupra premierului Ilie Bolojan pentru ca acesta să semneze Hotărârea de Guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru șoseaua de centură a orașului Gura Humorului. Șoldan a subliniat că acest proiect nu este un moft personal, ci o necesitate majoră pentru județul Suceava, având în vedere că Gura Humorului este în prezent al treilea punct critic de blocaj rutier din România, cu peste 10.000 de vehicule care traversează zilnic orașul.
El a precizat că în data de 24 octombrie, zi în care a marcat un an de la preluarea mandatului de președinte al Consiliului Județean Suceava, s-a întâlnit la București cu premierul Ilie Bolojan, împreună cu reprezentanți ai Direcției Regionale de Drumuri și Poduri, ai CNAIR, ai Ministerului Transporturilor și cu proiectanții centurii – aceeași echipă care a realizat proiectul centurii Oradea. Discuțiile au vizat deblocarea semnării Hotărârii de Guvern care ar permite lansarea licitației pentru proiectarea și execuția centurii Gura Humorului.
Șoldan a reamintit că, în ziua investirii sale ca președinte al CJ Suceava, pe 24 octombrie 2024, premierul de atunci, Marcel Ciolacu, a fost prezent la Suceava, iar proiectul centurii avea atunci o altă formă, mult mai costisitoare.
„Fostul președinte al Consiliului Județean, Gheorghe Flutur, propusese o variantă cu indicatori tehnico-economici de 540 de milioane de euro, o sumă pentru care nu se putea obține finanțare. Am venit cu o soluție realistă, etapizată, în două faze, în profil redus – câte o bandă și jumătate pe sens – și am reușit să asigurăm finanțarea europeană prin Programul Operațional Transporturi”, a explicat Șoldan.
Noua variantă are un cost total estimat la 180 de milioane de euro, din care 60% reprezintă fonduri europene nerambursabile, 10–15% contribuția Consiliului Județean, iar restul – cofinanțare guvernamentală. Cu toate acestea, premierul Ilie Bolojan consideră costurile prea ridicate și a cerut refacerea devizului, deși proiectul are toate avizele necesare de la ministerele competente.
„Specialiștii sunt cei care stabilesc costurile, nu politicienii. Dacă în urma licitației se va constata că devizul a fost prea mare, prețul va scădea automat. Dar premierul a insistat să se refacă devizul, ceea ce ar însemna pierderea încă unui an fără garanția că suma va fi mai mică. Practic, întârziem un proiect care are toate aprobările și finanțarea asigurată”, a explicat Gheorghe Șoldan, președintele CJ Suceava.
Șoldan a declarat că are sentimentul că refuzul premierului are și o motivație politică, având în vedere apartenența sa la PSD.
„Am înțeles că pentru domnul Bolojan aprobarea acestei investiții la Suceava nu este de dorit pentru că eu sunt membru PSD. I-am spus că, dacă e nevoie, îmi dau demisia din funcție doar ca să semneze hotărârea și să se poată face centura Gura Humorului. Mi s-a spus că nu e cazul, dar situația rămâne blocată”, a afirmat Șoldan.
Întrebat cum e posibil ca o hotărâre de guvern cu toate avizele necesare și un proiect inclus deja în Programul Operațional Transporturi 2021–2027 să fie încă subiect de negocieri politice, Șoldan a replicat: „Asta mă întreb și eu. Am ajuns să ne rugăm să se finanțeze ceva pentru județul Suceava”.
El a subliniat că investiția nu presupune un efort bugetar semnificativ pentru Guvern, întrucât contribuția statului ar fi de doar 50–60 de milioane de euro, restul fiind acoperit din fonduri europene.
„Am avut o discuție de o oră și jumătate în care mi s-a spus că România nu are bani pentru județul Suceava și că proiectul e prea scump pentru noi. E o abordare pe care nu o pot accepta. Gura Humorului e un nod rutier esențial pentru legătura cu Ardealul, iar blocajele zilnice afectează întreaga regiune”, a mai spus Gheorghe Șoldan.
El a afirmat că își propune ca, în maximum doi ani, să se poată circula pe șoseaua de centură Gura Humorului și că va continua discuțiile cu premierul Bolojan pentru a-l convinge de importanța proiectului.
„Sper ca rațiunea să prevaleze, mai ales că transportatorii sunt tot mai nemulțumiți. Am auzit că peste 200 de camioane sunt pregătite să blocheze drumul național, iar eu i-am spus domnului Bolojan că îl voi anunța cu 24 de ore înainte dacă se va întâmpla asta. Giratoriul de la Păltinoasa este deja la limită și există riscul real de blocaj total pe ruta spre Ardeal”, a avertizat Șoldan.
Traseul propus pentru șoseaua de centură Gura Humorului are o lungime totală de 9,4 kilometri, dintre care aproximativ 5,3 kilometri vor fi reprezentați de viaducte, unele urmând să traverseze râul Moldova la înălțimi de până la 17 metri. Este singurul traseu viabil din punct de vedere tehnic, fără demolări, fără impact asupra locuințelor și fără atingerea ariilor protejate.
Dacă Hotărârea de Guvern va fi adoptată în perioada imediat următoare, licitația pentru proiectare și execuție ar putea fi lansată până la sfârșitul anului, iar lucrările ar începe în 2026. Pentru Suceava, acest proiect ar însemna nu doar fluidizarea traficului, ci și o gură de oxigen pentru economia locală, turismul și transportul de mărfuri.
