Ritmic Suceava

Vlad-Piedone Popescu, deputatul PPU – SL de Suceava afiliat grupului parlamentar PSD, a făcut o interpelare către ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, prin care a solicitat realizarea unor proiecte pilot în cadrul cărora companiile sau IMM-urile ar putea să devină parte integrantă a sistemului de educației național. Proiectele pilot vor pune în legătură angajatorii cu mediul educațional și vor încerca să găsească soluții prin care universitățile să se implice mai mult în procesul de integrare pe piața muncii a proaspeților absolvenți.

„Unul din cinci tineri nu reușește să-și găsească un loc de muncă, fiind obligat astfel să devină șomer sau să plece să muncească în alte state. Aproximativ 20% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 15 și 24 de ani sunt șomeri, fără posibilitatea de a găsi un loc de muncă. Cauzele principale pentru această statistică îngrijorătoare sunt: aceștia locuiesc în localități unde oportunitățile de angajare sunt limitate, au o școlarizare nepotrivită, mult diferită de cerințele pieței muncii. Deși există foarte multe oferte de muncă în domenii precum Horeca sau construcții, tinerii nu sunt atrași de acestea, fie din cauza salariilor mici pentru volumul de muncă prestat, fie din cauza lipsei de perspectivă în carieră. În aceste condiții, statul a decis creșterea numărului de imigranți la 100.000 de persoane pentru anul 2022, din țări aflate în afara Uniunii Europene, în speranța că va reuși să acopere pentru acest an deficitul de forță de muncă din cele două domenii deja amintite. Nu putem oferi gratis cea mai importantă resursă a țării noastre, altor țări membre UE și noi să stăm cu mâinile în sân privind la modul în care din ce în ce mai mulți tineri devin șomeri. Tinerii ar trebui să beneficieze de cursuri de reconversie profesională gratuite sau chiar de o școlarizare gratuită la o altă facultate din România, dacă facultatea absolvită de ei nu le poate oferi șansa unui loc de muncă. La rândul lor, universitățile ar trebuie stimulate financiar dacă reușesc să integreze un număr foarte mare de studenți pe piața forței de muncă, evident că nu mă refer aici la acele universități care fac acest lucru deja, ci la cele unde procentul de integrare este foarte scăzut”, a declarat deputatul Vlad-Piedone Popescu.

„În ceea ce privește susținerea instituțiilor în creșterea calității și competivității universităților românești, metodologia de alocare a fondurilor bugetare pentru finanțarea de bază și finanțarea suplimentară a a instituțiilor de învățământ superior de stat din România pentru anul 2022 a menținut aplicarea, pentru tot mecanismul de finanțare suplimentară, a indicatorilor de calitate care urmăresc: asigurarea calității procesului didactic și a resursei umane, performanța activității științifice, creației artistice, performanței sportive, internaționalizarea învățământului superior și creșterea capacității universităților de a integra persoanele provenite din medii dezavantajate socio-economic în programe educaționale. Pentru corelarea învățământului superior cu piața muncii, prin Fondul de Dezvoltare Instituțională destinat universităților de stat FDI 2020, au fost finanțate un număr de 44 de proiecte instituționale depuse de universitățile de stat, care vizează atât îmbunătățirea activității didactice cât și corelarea ofertei educaționale cu cererea pieței muncii. În scopul promovării educației antreprenoriale în rândul studenților, prin PDI 2020, au fost finanțate un număr de 36 de proiecte instituționale depuse de universitățile de stat. Referitor la continuarea implementării apelurilor de proiecte POCU și lansarea Programului Operațional Educație și Ocupare sunt vizate realizarea de activități de extindere a învățământului nonuniversitar, prin susținerea financiară a dezvoltării și pilotării de programe noi de studii adresate cursanților din colegiilor universitare”, a răspuns Sorin Mihai Cîmpeanu, ministrul Educației.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here