Al doilea dosar al celebrei „fabrici de permise de la Suceava”, judecat de această dată la Tribunalul Botoșani, a primit soluția în primă instanță, iar verdictul magistraților a fost unul dur. Puțini inculpați au scăpat cu pedepse cu suspendare, în timp ce funcționarii implicați direct în fraudarea examenelor auto au primit condamnări grele, în regim de detenție.
Personajul-cheie al rețelei, comisarul-șef Radu Obreja, fostul șef al Serviciului Permise și Înmatriculări Suceava, a fost găsit vinovat pentru trei infracțiuni grave – constituirea unui grup infracțional organizat, luare de mită și trafic de influență. Pedeapsa rezultantă este de zece ani de închisoare. Obreja mai are o condamnare de patru ani și patru luni într-un alt dosar, însă niciuna dintre sentințe nu este definitivă.
Judecătorii au dispus pedepse cu executare și pentru alți angajați ai instituției implicați în mecanismul de fraudare a examenelor auto. Gheorghe-Ionel Perijoc, considerat unul dintre oamenii de încredere ai lui Obreja, a primit trei ani și patru luni de închisoare. Paul Alexandru Butnariu, inginer de sistem la serviciu, a fost condamnat la trei ani de detenție, iar Daiana Iuliana Rusu, personal contractual, a primit trei ani și opt luni cu executare.
Condamnări semnificative au primit și persoane din structurile operative ale poliției. George Lucian Daneliuc, la data faptelor șef al Biroului Prinderi în Flagrant din cadrul Brigăzii Operațiuni Speciale Suceava, a fost găsit vinovat de constituirea unui grup infracțional organizat și complicitate la trafic de influență, fiind condamnat la doi ani și patru luni de închisoare.
Un rol important în circuitul banilor negri l-a avut și Radu Popovici, descris ca omul care se ocupa de spălarea sumelor provenite din mită pentru Obreja. Acesta a primit patru ani și patru luni de detenție, având deja o altă condamnare de cinci ani și opt luni într-un alt dosar, care de asemenea nu este definitivă.
Pe lângă nucleul dur al rețelei, instanța a condamnat alte 28 de persoane: instructori auto, intermediari, dar și candidați care au plătit pentru a obține permisul de conducere. Pedepsele variază între ani grei de închisoare cu executare și condamnări cu suspendare sub supraveghere. Lista completă cuprinde nume precum Florin Bolohan – 4 ani și 8 luni cu executare, Silviu-Lucian și Petru Pandelea – câte 3 ani și 6 luni, Daniel-Cătălin Blahovici – 4 ani, Gheorghe Haidamac – 4 ani, Bogdan Bercea și Costel Florin Spoială – câte 3 ani și 4 luni, dar și alte zeci de persoane implicate direct sau indirect în mecanismul de corupție.
Procurorii anticorupție au descris cu detalii uimitoare modul în care funcționa „fabrica de permise”, evidențiind două metode principale de fraudare. Prima, cunoscută drept „Șopteala”, era simplă și eficientă: răspunsurile corecte erau transmise în șoaptă candidatului chiar de către Radu Obreja, în timpul examenului teoretic. A doua metodă, „Vesta de blugi”, presupunea folosirea unor dispozitive audio-video disimulate în vestimentația candidatului, care primea astfel răspunsurile de la complici aflați în afara sălii de examen.
Anchetatorii au stabilit că tariful impus de grupare era de 100 de euro pentru fiecare întrebare transmisă, sumele variind în funcție de pregătirea candidatului sau de capacitatea de plată. Pentru unele persoane, în special din alte județe sau cu educație precară, sumele solicitate erau considerabil mai mari. Banii ajungeau la liderul grupării, restul fiind împărțiți între complicii implicați în operațiunile clandestine.
Sentințele dictate de Tribunalul Botoșani reprezintă încă un pas important în destructurarea celei mai mari rețele de corupție din sistemul permiselor auto din România. Toate condamnările sunt în primă instanță și pot fi atacate la Curtea de Apel Suceava, unde se va decide definitiv soarta celor implicați în acest amplu dosar de corupție.
